Taka sama funkcjonalność sprawdza się nie tylko w copywritingu, ale również w oprogramowaniu Customer Support. Jest szczególnie nieoceniona, gdy system zawiera skrupulatnie przechowywane dane o wcześniejszych transakcjach i poziomie zadowolenia z obsługi. Oto dokładniejszy opis zastosowań AI w działach Obsługi Klienta i kilka praktycznych przykładów.
1. Automatyzacja procesów i zwiększenie efektywności Customer Support
Jeśli klienci często zadają te same pytania, a odpowiedzi są już gotowe lub można je łatwo wyodrębnić z systemu na podstawie historii transakcji, sztuczna inteligencja z powodzeniem może zastąpić CS-a w pisaniu komunikatów zwrotnych.
Czy wiesz, że…
64 proc. osób twierdzi, że największą zaletą chatbotów jest możliwość uzyskania całodobowego wsparcia.
Zendesk
Można zlecić sztucznej inteligencji odpowiadanie na typowe zapytania na czacie na stronie internetowej. Dzięki takiej automatyzacji klient natychmiast otrzymuje potrzebne informacje, zamiast czekać na odpowiedź agenta. Może również zostać przekierowany do odpowiedniego artykułu w centrum pomocy. W efekcie poprawia się ogólny poziom zadowolenia z obsługi, a efektywność pracy całego działu Customer Support rośnie.
2. Personalizacja komunikacji z klientem
Jak można przeczytać wyżej, AI jest już zdolna naśladować konkretny styl wypowiedzi. Można tę funkcję z powodzeniem zastosować w działaniach Customer Support. Oznacza to, że chatbot (a nawet voicebot) nie muszą bazować na sztywnym scenariuszu. Sposób zautomatyzowanej komunikacji można dostosować do archetypu marki lub sentymentu otrzymanego zgłoszenia.
Czy wiesz, że..
57 proc. konsumentów preferuje kontakt z chatbotem niż z człowiekiem
Gartner
Bez problemu można nadać swojemu botowi AI preferowaną osobowość. Dzięki temu będzie on zdolny przyjąć konkretny styl wypowiedzi, czy to "luźny i przyjacielski," czy "formalny i fachowy". Automatyczne wiadomości mogą być dostosowane na podstawie analizy sentymentu przesłanego zgłoszenia. To przydatne w sytuacjach, gdy należy zrezygnować z luźnego tonu i odpowiedzieć na reklamację w profesjonalny sposób.
3. Przewidywanie potrzeb klientów
Identyfikacja wzorców zachowań klientów i sentymentu ich wypowiedzi jest niezwykle pomocna przy analizie zapotrzebowania na konkretne produkty czy usługi. Dzięki AI można szybko zauważyć pewne schematy i wyjść naprzeciw potrzebom klienta z nową, spersonalizowaną ofertą. Pozwala to zrobić zanim konkurencja zdąży zareagować, a nawet jeszcze przed tym aż klient wyrazi zainteresowanie.
Czy wiesz, że…
74 proc. konsumentów oczekuje natychmiastowych odpowiedzi na swoje pytania
Gartner
Sztuczna inteligencja zintegrowana z nowoczesnym systemem Customer Support pomoże zidentyfikować potencjalne problemy lub ograniczenia w dotychczasowym procesie obsługi. Dzięki temu można podejmować skuteczniejsze decyzje biznesowe i sprawniej zarządzać procesem w zmiennym środowisku.
4. Redukcja kosztów operacyjnych w dziale Obsługi Klienta
Wykorzystanie AI w obsłudze klienta przyczynia się również do redukcji kosztów operacyjnych. Automatyzacja wielu procesów znacząco zmniejsza zapotrzebowanie na liczbę pracowników obsługujących rutynowe zadania, jednocześnie poprawiając efektywność już pozyskanych talentów.
Czy wiesz, że…
Dzięki zastosowaniu chatbotów możesz zredukować nawet 30 proc. kosztów operacyjnych w Twojej firmie?
Marketing Insider Group
Korzyść jest zatem obustronna. Na zastosowaniu AI zyskuje nie tylko biznes, ale także pracownicy. Zamiast wykonywać powtarzalne czynności, mogą skupić się na pilnych zadaniach, dbać o relacje z klientami i zwiększać ich lojalność wobec marki. Przy okazji rozwijają nowe umiejętności i otwierają sobie drogę do awansu w organizacji.
Tytułem końca…
Nowoczesne oprogramowanie do obsługi klienta, wspierane przez sztuczną inteligencję, oferuje szereg korzyści, które mogą znacząco poprawić efektywność operacyjną firm. Oto cztery najważniejsze, które warto zapamiętać:
- Automatyzacja procesów w Customer Support.
- Personalizacja komunikacji z klientem.
- Przewidywanie potrzeb.
- Redukcja kosztów w dziale Obsługi Klienta.
Zastosowanie AI w dziedzinie obsługi klienta to doskonały sposób na wyróżnienie się, zanim ta technologia stanie się powszechna.S