Obsługa klienta - to pojęcie w mojej opinii z jednej strony opisuje relacje z klientem możliwie najszerzej, ale równocześnie bardzo często odnosi się do usługowej funkcji relacji czy w relacji z klientem. Większość firm posiada w swoich strukturach i strategiach wyraźny podziała na Sprzedaż, czyli relację z co najwyżej potencjalnym klientem oraz Obsługa Pozakupowa czyli wszystko to co dzieje się po zakończeniu transakcji.
 
Obsługa klienta jest dla mnie pojęciem bardzo szerokim. Uważam, że sprzedając, obsługujemy klienta - obsługujemy jego potrzeby zakupowe, rozwiązujemy problemy braku jakiegoś elementu do zrealizowaniu jego planu czy osiągnięcia celu. Obsługując klienta, sprzedajemy - sprzedajemy markę, budujemy lojalność, napędzamy przez dobre doświadczenia kolejne zakupy.
 
Taka ciekawa obserwacja niezależnie w jakim obszarze Customer-coś-tam się znajdziemy, niezależnie od etapu relacji, nawet kiedy dotyczy twardej sprzedaży i koncentracji na nowych generowaniu zysku to obsługa klienta zawsze tam jest. Zawsze się o niej mówi. Zawsze okazuje się ważnym elementem, który realizuje cele Customer-coś-tam. Zawsze obsługę klienta bierze się na transparenty i języki kiedy mowa jest relacyjności. I to nie ma znaczenia czy na etapie sprzedaży, towarzyszeniu w używaniu czy w momencie odejścia klienta.S
 
 
Maciej Buś
Customer Fixe, Klientomania