Przygotuj się na sporo wyzwań wymagających determinacji, ale także satysfakcję z budowania długotrwałych relacji z klientami. Dzięki pracy w Customer Success masz szansę nie tylko wpłynąć na rozwój firmy, lecz także znacząco kształtować swoją karierę!
Customer Success w startupach oraz SMB
W małych i średnich firmach (SMB) oraz startupach rola Customer Success Managera bywa często mocno rozmyta. Czy to wada? Niekoniecznie. Pomimo płaskiej struktury organizacyjnej, pełnisz tu wiele różnych funkcji, co może być niezwykle rozwijające. Łączysz obowiązki CSM z klasyczną obsługą klienta, wsparciem technicznym, sprzedażą, a czasem nawet business developmentem. Brzmi intensywnie? Owszem - ale to doskonała okazja, by nauczyć się wszechstronności. Cytując klasyka: „Multitasking to nie wada, to styl życia”.
Jednak na pewnym etapie warto zastanowić się, w jakim kierunku chcesz się rozwijać. Aby przekształcić te różnorodne obowiązki w czystą esencję Customer Success, konieczne będzie wyznaczenie wyraźnych granic. Co mam na myśli? Chodzi o specjalizację. Możesz zacząć od skupienia się na konkretnych zadaniach, np. na onboarding’u klientów – kluczowym elemencie we współpracy z nowymi partnerami biznesowymi. Kiedy tworzysz ścieżkę sukcesu dla klienta, warto pamiętać, że... budujesz też swoją własną.
Jakie główne role czekają na Ciebie w startupach i SMB oprócz podstawy jaką jest w tym wypadku jest dla nas rola regularnego CSM?
- Senior Customer Success Manager – Po zdobyciu odpowiedniego doświadczenia i wiedzy, Twoja rola naturalnie ewoluuje. Na tym etapie zaczynasz zarządzać bardziej złożonymi projektami oraz strategicznymi klientami, którzy mają kluczowy wpływ na firmę.
- Team Leader – Jeśli rozwój firmy na to pozwala, możesz objąć funkcję lidera zespołu Customer Success. W tej roli połączysz odpowiedzialność za mentoring i rozwijanie młodszych pracowników, a także realizację celów biznesowych firmy.
- Specjalista – Nawet w płaskiej strukturze małych firm możesz często wybrać obszar, który najbardziej Cię interesuje, np. onboarding, analityka lub inne specjalistyczne aspekty produktu bądź usługi.
Customer Success w korporacjach i dużych firmach
A co, jeśli pracujesz w dużej korporacji? Tutaj Customer Success to trochę inna bajka...S
Cała opinia na łamach drugiego numeru magazynu "Customer Success Manager".